Slider Nagrody

Podczas Wrocławskich Targów Dobrych Książek co roku przyznawane są dwie ważne nagrody edytorskie: Nagroda Edytorska Pióro Fredry (z wyłączeniem książek dla dzieci) oraz Nagroda Edytorska Dobre Strony (książki dla dzieci).

Punkt

Nagroda edytorska Pióro Fredry

to pierwsza w kraju i jedna z najważniejszych ogólnopolskich nagród edytorskich dla wydawców, która ma na celu wskazanie i uhonorowanie najlepszych pod względem edytorskim (graficznym, typograficznym i artystycznym) książek, jakie ukazały się na polskim rynku w mijającym roku.

Nagroda ta towarzyszy Wrocławskim Targom Dobrych Książek od początku istnienia imprezy – wspiera i promuje dbałość o walory edytorskie jako kluczowy element działalności wydawniczej.

NAGRODA EDYTORSKA PIÓRO FREDRY 2023 - REGULAMIN

Punkt

Nagroda edytorska Dobre Strony

Od 2019 roku do Nagrody zgłaszać można wyłącznie książki przeznaczone dla dorosłych czytelników. Natomiast książki dla dzieci zgłaszane są do Nagrody Edytorskiej Dobre Strony, która również wręczana jest podczas Wrocławskich Targów Dobrych Książek. Nagroda przyznawana jest dla wydawcy najlepszej pod względem edytorskim książki dla dzieci wydanej w języku polskim.

NAGRODA EDYTORSKA DOBRE STRONY 2023 - REGULAMIN

Wydawcy nagrodzeni w każdym z konkursów otrzymują _

które są w całości przeznaczone na wydanie kolejnej książki, odpowiednio dla dorosłego i najmłodszego czytelnika.

NOMINACJE 2022

Nagroda Edytorska
Pióro Fredry 2022

Punkt

„Autobiografia czerwonego”

autor: Anne Carson, przekład: Maciej Topolski, projekt okładki i stron tytułowych: Marian Misiak, opracowanie typograficzne: Robert Oleś, Wydawnictwo Ossolineum

Punkt

„Nic drobniej nie będzie”

autor: Marcin Wicha, projekt graficzny: Przemek Dębowski, Wydawnictwo Karakter

Punkt

„Włodzimierz Puchalski. Domowroty. Poviernienia. Homing”

redaktor prowadzący: Paulina Orłowska-Bańdo, projekt graficzny: Kuba Sowiński, Wydawca Międzynarodowe Centrum Kultury

Punkt

„Pustko”

autor: Maciej Bobula, projekt graficzny: Joanna Jopkiewicz, Wydawnictwo Warstwy

Punkt

„Niechciana stołeczność. Architektura i urbanistyka Krakowa w czasie okupacji niemieckiej 1939-1945”

redakcja: Jacek Purchla, projekt graficzny: Krzysztof Radoszek, Wydawca Międzynarodowe Centrum Kultury

Nagroda Edytorska
Dobre Strony 2022

Punkt

„Drań czyli moje życie z jamnikiem”

autor: Zofia Stanecka, projekt okładki i ilustracje: Marianna Sztyma, Wydawnictwo Kropka

Punkt

„Orkiestra”

autorka: Dominika Czerniak-Chojnacka, Wydawnictwo Albus

Punkt

„Jedno oko na Maroko. Rozmowy z osobami, które się wyróżniają”

autorzy: Tomasz Kwaśniewski i Anna Bedyńska, opracowanie graficzne: Anna Kaźmierak, Wydawnictwo Dwie Siostry

Punkt

„Dwa słowa”

autorka Anna Taraska, ilustracje i projekt graficzny Dominika Czerniak-Chojnacka, Wydawnictwo Dwie Siostry

Punkt

„Ale odlot! Rysunkowa historia lotnictwa”

autor: Jacek Ambrożewski, wydawnictwo: Dwie Siostry

Laureatów obu nagród poznamy 1 grudnia o godz. 19.30 podczas uroczystej gali w ramach Wrocławskich Targów Dobrych Książek.

Wszystkie nominowane i nagrodzone książki w tegorocznej edycji Nagrody Edytorskiej Pióro Fredry i Nagrody Edytorskiej Dobre Strony będzie można obejrzeć i kupić na Wrocławskich Targach Dobrych Książek, więc wybór jury warto potraktować jako doskonałą podpowiedź, za czym szczególnie warto się rozglądać odwiedzając Halę Stulecia.

Fundatorem Nagrody Edytorskiej Pióro Fredry i Nagrody Edytorskie Dobre Strony jest Fundacja KGHM Polska Miedź.

Organizatorem Nagrody Edytorskiej Pióro Fredry i Nagrody Edytorskiej Dobre Strony oraz 30. Wrocławskich Targów Dobrych Książek jest Fundacja Halo Targi.

Więcej informacji na naszych stronach.

30. Wrocławskie Targi Dobrych Książek objęte zostały Honorowym patronatem Małżonki Prezydenta RP Agaty Kornhauser-Dudy.

LAUREACI

Laureaci nagrody edytorskiej
Pióro Fredry

Punkt

2022 – "Włodziemierz Puchalski.Domowroty. Poviernienia. Homing" Międzynarodowego Centrum Kultury. redaktor prowadząca: Paulina Orłowska-Bańdo, projekt graficzny: Kuba Sowiński

Punkt

2021 – Muzeum Narodowe we Wrocławiu, Barbara Banaś, Eryka i Jan Drostowie. Mistrzowie szkła ze zbiorów Muzeum Narodowego we Wrocławiu. projekt graficzny Joanna Jopkiewicz

Punkt

2020 – Wydawnictwo Karakter, Eliot Weinberger, Z rzeczy pierwszych

Punkt

2019 – Wydawnictwo Karakter, Alex Kerr Japonia utracona

Punkt

2018 – Wydawnictwo Karakter, Piotr Sommer, O krok od nich

Punkt

2017 – Wydawnictwo Literackie, Marcin Świetlicki, Rafał Księżyk Nieprzysiadalność. Autobiografia

Punkt

2016 – Wydawnictwo Karakter, Filip Springer Miasto Archipelag. Polska mniejszych miast

Laureaci nagrody edytorskiej
Dobre Strony

Punkt

2022 – "Dwa Słowa" Wydawnictwa Dwie Siostry autor: Anna Taraska, ilustracje i projekt graficzny: Dominika Czernika-Chojnacka

Punkt

2021 – Wydawnictwo Agora dla dzieci, O, choroba, Boguś Janiszewski

Punkt

2020 – Wydawnictwo Dwie Siostry, Turonie, żandary, herody, Anna Kaźmierak

Punkt

2019 – Wydawnictwo Albus, Kto ukradł jutro?, Olga Ptak

JURORZY

Marcin Czerwiński

Marcin Czerwiński | założyciel i przez dwie dekady redaktor naczelny wydawnictwa „Rita Baum” (1998-2018); literaturoznawca (UWr). Autor książek Smutek labiryntu. Gnoza i literatura (2013) oraz Maszyna przecząca. O literaturze jako formie negacji w aspekcie performatywnym (2014); redaktor pracy zbiorowej pt. Od antropozofii po Schulza. Współczesne paradygmaty gnozy (2016); autor książki poetyckiej Miniaturzyści esperanto (2020; nagroda im. Kazimiery Iłłakowiczówny). Realizuje projekt literacko-artystyczny plazaciemnia.pl. Mieszka we Wrocławiu.

Janusz Górski

projektant książek i wydawca. Profesor tytularny, na Wydziale Grafiki Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku kieruje Pracownią Książki. Wielokrotnie nagradzany i wyróżniany w konkursie Najpiękniejsze Książki Roku. Założyciel (wspólnie ze Stanisławem Rośkiem) wydawnictwa słowo/obraz, redaktor naczelny i dyrektor artystyczny wydawnictwa czysty warsztat. Badacz i popularyzator polskiej sztuki książki, redaktor serii wydawniczej Sztuka książki. Autor tomów rozmów z twórcami polskiej szkoły grafiki: Jak ktoś mógł na to pozwolić! (2011), Józef Wilkoń. Szum drzew (2013), Wojciech Fangor: Ja (2014), Kilian dzieciom (2014), Mieczysław Wasilewski versus Janusz Górski (2018), trylogii Józef Wilkoń [lustro i promyk], Józef Wilkoń [szum drzew], Józef Wilkoń [arka] (2017–2019), Ballada o dziewczynie. Z Ewą Frysztak rozmawia Janusz Górski (2019) oraz Przekrój przez Mroza (razem z Łucją Mróz-Raynoch), Słyszałem, jak sowa woła moje imię. Opowieść.

Grażka Lange

Grafik. Projektuje książki, w sumie ponad 100 (za które otrzymała dziesiątki nagród i wyróżnień). Prowadzi Pracownię Ilustracji na warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych. Ostatnio tworzy tandem projektowy z Moniką Hanulak. Ich ostatnie książki to “Książka dla psa” i “Książka dla kota” są naprawdę DLA psów i kotów, ale też dla tych którzy je kochają. Książki Grażki, Moniki i studentów na: egzemplarze.asp.waw.pl

Anita Wincencjusz-Patyna

historyczka sztuki, doktor nauk humanistycznych, prodziekan Wydziału Malarstwa i Rzeźby na Akademii Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu. Prowadzi zajęcia z historii i teorii sztuki, historii malarstwa oraz seminaria prac teoretycznych. Autorka książek Odpowiedni dać rzeczy obraz. O genezie ilustracji książkowych (2019), Stacja Ilustracja. Polska ilustracja książkowa 1950–1980. Artystyczne kreacje i realizacje (2008) oraz monografii Michał Jędrzejewski (2011) i Wanda Gołkowska (2015). Publikowała m.in. na łamach czasopism Quart, Format. Pismo Artystyczne, Znak, Dyskurs, Rita Baum. Współpracuje m.in. z Galerią Miejską we Wrocławiu, Nadbałtyckim Centrum Kultury i Bunkrem Sztuki w Krakowie. Stypendystka Trinity College Dublin (2011) i Internationale Jugendbibliothek w Monachium (2017), członkini Polskiej Sekcji IBBY, jurorka w organizowanym przez IBBY ogólnopolskim konkursie „Książka Roku”.

Karolina Maria Wiśniewska

zajmuje się projektowaniem książek i wydawnictw, a także identyfikacją wizualną. Wysoko ceni społeczną odpowiedzialność realizowanych projektów, dlatego najczęściej wybiera współpracę z organizacjami pozarządowymi i kulturalnymi. Od stycznia 2016 pracuje na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych jako asystent w Pracowni Książki. Od ponad 10 lat projektuje Magazyn Materiałów Literackich „Cegła”.

* pole obowiązkowe

Wiadomość została wysłana.